Assessment Center – na czym polega skuteczność metody?
Assessment Center to wielowymiarowe narzędzie służące do diagnozy kompetencji zawodowych i selekcji kandydatów w procesach rekrutacji wewnętrznej i zewnętrznej. Uczestnicy biorą udział w różnego rodzaju ćwiczeniach i są obserwowani przez doświadczonych asesorów, oceniających zachowania pod względem określonych kryteriów, czyli kompetencji kluczowych dla wykonywanej pracy. Decyzje na temat oceny każdego uczestnika podejmowane są na podstawie informacji od kilku asesorów, zebranych w trakcie obserwacji wszystkich ćwiczeń.
Proces Assessment Center:
- obniża koszty rekrutacji poprzez zwiększenie jej trafności
- najlepiej przewiduje efektywność pracowników na konkretnym stanowisku
- buduje wizerunek i markę pracodawcy
Jak wynika z analiz projektu Assessment Center są najskuteczniejszym sposobem oceny kompetencji miękkich, pozwalającym na przeprowadzenie diagnozy z bardzo wysoką trafnością.
Ważne jest, aby podczas sesji stosowana była tzw. zasada podwójnej walidacji, która znacząco zwiększa obiektywizm oceny dzięki rygorystycznemu założeniu, że każda kompetencja u każdego uczestnika jest obserwowana w co najmniej dwóch różnego typu ćwiczeniach, przez co najmniej dwóch doświadczonych asesorów. Przez różny typ ćwiczeń rozumiemy tutaj zarówno ćwiczenia grupowe [jak np. dyskusja z rolami lub bez, praktyczne zadanie zespołowe polegające np. na budowie mostu z dostarczonych materiałów], jak i indywidualne [symulacja rozmowy, analiza przypadku, in basket, czyli praca z dokumentami]. Ćwiczenia dzielą się również na pisemne [nie wymagające kontaktu z drugim człowiekiem] oraz interaktywne, podczas których uczestnik nawiązuje bezpośredni kontakt z pozostałymi uczestnikami lub z aktorami, odgrywającymi specjalnie zaprojektowane role.