Ocena 360 stopni – rodzaje feedbacku po ocenie 360
Przekazanie informacji zwrotnej na temat przeprowadzonej oceny 360 ma na celu zwiększenia wiedzy na temat swoich mocnych i słabych stron oraz wzbudzenie motywacji do dalszego rozwoju. Spotkania takie na ogół mają charakter coachingowy – są realizowane przez doświadczonego coacha / trenera kariery.
Sesje feedbackowe indywidualne mogą mieć postać:
- standardowego spotkania feedbackowego (ok. 60 minut), tj. spotkania z coachem, podczas którego uczestnik ma możliwość zadania dodatkowych pytań i wyjaśnienia wszystkich ewentualnych wątpliwości, związanych z przeprowadzoną oceną. Przekazanie przez coacha informacji zwrotnej pozwala na głębsze zrozumienie treści raportu, przez co zwiększa się świadomość własnych umiejętności, a także różnych możliwości ich rozwoju. Ponadto, w sytuacji gdy ocena własna różni się w znaczący sposób od oceny wystawionej przez innych pracowników, spotkanie z konsultantem pomoże zrozumieć istotę tych rozbieżności a także ustalić, w jakie działania dana osoba może podjąć, aby jej wizerunek w organizacji był bardziej spójny i zgodny z własnymi oczekiwaniami.
- rozszerzonego spotkania feedbackowego (ok. 90 min), podczas którego dodatkowo wypracowane zostają indywidualne wskazówki rozwojowe, a po uzgodnieniu możliwości ze strony organizacji, może powstać Indywidualny Plan Rozwojowy (IPR) w postaci sformalizowanego dokumentu. IPR może zostać zweryfikowany przez przełożonego oraz stać się częścią oceny rocznej.
- grupowego warsztatu feedbackowego realizowanego z udziałem trenera, podczas którego omówiona zostanie zawartość raportu i sposób interpretacji wyników.
Ponadto, dobrym standardem jest przygotowanie przełożonych (opcjonalnie – przedstawicieli działu HR) do udzielania informacji zwrotnych uczestnikom oceny. Takie przygotowanie ma zwykle formę jednodniowego warsztatu podczas którego omówione zostają takie zagadnienia jak:
- rola osoby udzielającej feedbacku i cele rozmowy
- zasady konstruktywnego feedbacku
- struktura feedbacku po ocenie 360
- trudne sytuacje i radzenie sobie z nimi
- dalsze działania po feedbacku
Poprawnie udzielona informacja zwrotna po ocenie jest tak samo ważna jak sam fakt przeprowadzenia takiej oceny, a także jest warunkiem akceptacji dla uzyskanych wyników, jak również drogą do pełnego zrozumienia i zgody na zaproponowane działania służące rozwojowi kompetencji.