Jak badać i jak skutecznie wpływać na postawy pracowników?
Na podstawie badań w organizacjach można stwierdzić, ze istnieją związki między postawami i przekonaniami pracowników a ich funkcjonowaniem w organizacji. Warto zatem przyjrzeć się temu bliżej i empirycznie zbadać, jakie konkretnie czynniki w danej firmie mogą mieć związek z poziomem zaangażowania z pracy.
Proces badania warto rozpocząć od dobrego planowania, które – w oparciu o cykl odziaływania na postawy i przekonania pracowników Schaufeli i Taris (2014) – powinno obejmować następujące kroki:
- zdefiniowanie problemu,
- wybór narzędzia,
- komunikacja wewnętrzna,
- przeprowadzenie badania postaw i opinii,
- analiza wyników i raport,
- informacja zwrotna dla pracowników,
- interwencja,
- ewaluacja
Niezwykle istotne jest zatem odpowiednie przygotowanie badania, a także sposób jego komunikacji w firmie. Warto tutaj rozważyć różnorodne formy komunikacji, począwszy od artykułów firmowym newsletterze, poprzez wiadomości mailowe, plakaty, ulotki, broszurki, aż po spotkania z kadrą kierowniczą, która następnie będzie pełniła rolę ambasadorów projektu w organizacji.
Na skuteczność projektu ma również wpływ to, w jaki sposób wynik badania zostaną przez firmę zagospodarowane – jakie decyzje zostaną wdrożone i w jaki sposób wpłyną one na sytuację pracowników.
Firma może zyskać szczegółowe opracowanie dotyczące przekonań pracowników na temat różnorodnych aspektów pracy, mocnych i słabych organizacji, elementów wymagających poprawy, a także wskazówki, co można zrobić, aby poprawić wyniki. Badania pokazują, że pozytywne przekonania pracowników nt. firmy przekładają się na:
- Większe zyski firmy
- Mniejszą rotację pracowników
- Zadowolenie i lojalność klientów
Dobrze zrealizowany projekt badania opinii, powtarzany cyklicznie, z czytelnymi dla pracowników celami oraz rezultatami ma szansę przełożyć się na zwiększenie efektywności organizacyjnej i lepszy klimat pracy.
Opracowano na podstawie: Cascio, Boundreau (2013). Inwestowanie w ludzi; Schaufeli, Taris (2014). A Critical Review of the Job Demands-Resources Model: Implications for Improving Work and Health