Kierownictwo najwyższego szczebla a zaangażowanie pracowników

Kierownictwo najwyższego szczebla odgrywa kluczową rolę w procesie budowania zaangażowania pracowników. Firma może posiadać lidera / liderów pełnych pasji, zmotywowanych i z wizją, lecz często bywa tak, że taki lider jest hamowany przez zespół zarządzający. Wyniki badań pokazują również, że decyzje podejmowane przez kierownictwo najwyższego szczebla, przejrzystość jego działań oraz możliwość rozwoju i promocji, znajdują się wyżej na liście czynników wpływających na zaangażowanie niż relacje z bezpośrednim przełożonym.

Aby zmieniać postawy pracowników i zwiększać zaangażowanie, niezbędne jest zbudowanie poparcia dla celów ogólnofirmowych na wszystkich poziomach organizacji – od zarządu, poprzez kierowników wyższego i średniego szczebla, aż do pracowników liniowych.

Poniżej przedstawiamy listę pytań kontrolnych, które pozwalają ocenić, na ile kierownictwo najwyższego szczebla przyczynia się do budowania zaangażowania i zadowolenia wśród pracowników. Odpowiedź powinna być sygnałem, czy dany aspekt wymaga przeanalizowania i dyskusji w kierunku modyfikacji podejścia i wypracowania odpowiednich działań:

  1. Czy przedsiębiorstwo ma jasno określone cele?
  2. Czy pracownicy rozumieją cele przedsiębiorstwa?
  3. Czy firma ma jasny plan lub strategię na najbliższe lata?
  4. Czy kierownicy najwyższego szczebla wchodzą w interakcje z pracownikami?
  5. Czy kierownictwo najwyższego szczebla wykorzystuje sugestie pracowników?
  6. Czy pracownicy są nadmiernie obciążeni pracą?
  7. Czy pracownicy są zaangażowani?
  8. Czy firma ma bardzo rozbudowaną strukturę?
  9. Czy awanse pracowników są zależne od zasług?
  10. Czy zespół kierowniczy najwyższego szczebla może być wzorem kultury organizacyjnej, którą stara się promować?
  11. Czy zespół kierowniczy najwyższego szczebla wie, co motywuje pracowników i dlaczego (jeszcze) pracują dla tej firmy?

Na wiele z tych pytań można odpowiedzieć „od ręki”, w przypadku innych można przeprowadzić badania w grupie pracowników. Zwięzła, dobrze dopasowana ankieta, w krótkim czasie dostarczy wielu istotnych informacji na temat opinii pracowników, na bazie których można będzie zaplanować kolejne kroki na drodze do budowania zaangażowanych zespołów.

Opracowano na podstawie: Rita McGee, Ann Rennie „Budowanie zaangażowania pracowników”

nasi klienci najczęściej wybierają

  • BOP

    Badanie Opinii Pracowników umożliwia uzyskanie informacji na temat nastrojów w organizacji i tego, jak pracownicy oceniają poszczególne obszary w firmie. Prezentujemy uniwersalne podejście, wzbogacone o dodatkowe wymiary, takie jak…

    więcej
  • 360

    Pracownicy różnią się od siebie cechami charakteru, kompetencjami i potencjałem. Poznanie swoich mocnych i słabych stron daje możliwość zaplanowania działań rozwojowych. Dzięki Ocenie 360 uczestnicy dowiedzą się, jak…

    więcej
  • AC

    Obiektywna i wielowymiarowa technika selekcji personelu Assessment Center to narzędzie pozwalające na zatrudnianie osób o odpowiednich kompetencjach i potencjale. Od lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem na całym świecie, ponieważ….

    więcej
  • DC

    Aby uzyskać rzetelną wiedzę na temat umiejętności i potencjału pracowników, warto wykorzystać Development Center, kompleksowy proces oceny kompetencji. Dzięki niemu można dowiedzieć się, jaki potencjał tkwi w zatrudnionych osobach i co zrobić, aby…

    więcej