Kierownictwo najwyższego szczebla a zaangażowanie pracowników
Kierownictwo najwyższego szczebla odgrywa kluczową rolę w procesie budowania zaangażowania pracowników. Firma może posiadać lidera / liderów pełnych pasji, zmotywowanych i z wizją, lecz często bywa tak, że taki lider jest hamowany przez zespół zarządzający. Wyniki badań pokazują również, że decyzje podejmowane przez kierownictwo najwyższego szczebla, przejrzystość jego działań oraz możliwość rozwoju i promocji, znajdują się wyżej na liście czynników wpływających na zaangażowanie niż relacje z bezpośrednim przełożonym.
Aby zmieniać postawy pracowników i zwiększać zaangażowanie, niezbędne jest zbudowanie poparcia dla celów ogólnofirmowych na wszystkich poziomach organizacji – od zarządu, poprzez kierowników wyższego i średniego szczebla, aż do pracowników liniowych.
Poniżej przedstawiamy listę pytań kontrolnych, które pozwalają ocenić, na ile kierownictwo najwyższego szczebla przyczynia się do budowania zaangażowania i zadowolenia wśród pracowników. Odpowiedź powinna być sygnałem, czy dany aspekt wymaga przeanalizowania i dyskusji w kierunku modyfikacji podejścia i wypracowania odpowiednich działań:
- Czy przedsiębiorstwo ma jasno określone cele?
- Czy pracownicy rozumieją cele przedsiębiorstwa?
- Czy firma ma jasny plan lub strategię na najbliższe lata?
- Czy kierownicy najwyższego szczebla wchodzą w interakcje z pracownikami?
- Czy kierownictwo najwyższego szczebla wykorzystuje sugestie pracowników?
- Czy pracownicy są nadmiernie obciążeni pracą?
- Czy pracownicy są zaangażowani?
- Czy firma ma bardzo rozbudowaną strukturę?
- Czy awanse pracowników są zależne od zasług?
- Czy zespół kierowniczy najwyższego szczebla może być wzorem kultury organizacyjnej, którą stara się promować?
- Czy zespół kierowniczy najwyższego szczebla wie, co motywuje pracowników i dlaczego (jeszcze) pracują dla tej firmy?
Na wiele z tych pytań można odpowiedzieć „od ręki”, w przypadku innych można przeprowadzić badania w grupie pracowników. Zwięzła, dobrze dopasowana ankieta, w krótkim czasie dostarczy wielu istotnych informacji na temat opinii pracowników, na bazie których można będzie zaplanować kolejne kroki na drodze do budowania zaangażowanych zespołów.
Opracowano na podstawie: Rita McGee, Ann Rennie „Budowanie zaangażowania pracowników”