Przygotowanie kadry kierowniczej do oceny 360
Kluczową rolę w procesie oceniania pracownika powinien odgrywać bezpośredni przełożony. Kierownicy średniego szczebla powinni posiadać umiejętność sprawiedliwej oceny swoich podwładnych. Należy zatem mieć na uwadze odpowiednie przygotowanie kierowników do dokonywania takiej oceny, a zatem w taki sposób zaplanować cały proces oceny 360, aby uwzględnić w nim działania ukierunkowane na szkolenie kadry kierowniczej. Zagadnienia typu: wiedza na temat właściwego przebiegu ewaluacji, zasad rozmowy oceniającej, sposobów unikania typowych błędów oceny itp. powinna stać się stałym elementem towarzyszącym wdrożeniu oceny 360 w organizacji.
Wiele firm wspomagających organizacje we wdrażania oceny 360 oferuje również szkolenia dla menadżerów. Program takich warsztatów obejmuje najczęściej:
- przeprowadzanie rozmowy oceniającej
- wyznaczanie celów
- udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej
- elementy motywowania i dyscyplinowania podwładnych
- umiejętne stawianie granic
- zastosowanie wyników ocen okresowych w dalszych działaniach związanych z zarządzaniem pracownikami – np. diagnoza potrzeb szkoleniowych
Dzięki odpowiedniemu przeszkoleniu przełożony:
- zna i rozumie znaczenie ocen okresowych
- potrafi przeprowadzić konstruktywną rozmowę oceniającą
- umiejętnie wyznacza cele
- potrafi sprawiedliwie i obiektywnie ocenić umiejętności i postawy swoich podwładnych na podstawie obserwowalnych zachowań
- wie, jak zmotywować swoich podwładnych do dalszego rozwoju
Najczęściej możliwe jest też przeszkolenie pracowników działu HR w zakresie udzielania feedbacku uczestnikom projektu oceny – jeśli po ich stronie jest gotowość do takiego sposobu działania.
Warto zatem skupić się na kompleksowych rozwiązaniach towarzyszących wdrożeniu oceny 360 w firmie, obejmujących nie tylko system ankietowy, ale też właściwie przygotowanie kadry kierowniczej i sił HR, aby cały proces przebiegał zgodnie z najlepszymi standardami i był dobrze przyjmowany przez personel.